Page 25 - Alkauther Journal 2025 V5 Issue1
P. 25

غعلاعلچر وعلد کے تعلاعلہد میں نیعلوعلر کی ہعللاعلا ہجعل  مجلہ تحقی علمی یہما ہ
                                                                               و

                                             عل
                                                                   عل
                                                     عل
                                                    عل
                                         عل
                                       غاچر ود کے تاہد میں نیور کی ہلاا ہج عل
                                                            عل
                                                            عل
                                                                 عل
                                          عل
                     An Analytical Study of ‘The Two Lamps of Guidance’ in the Light of Nahj
                                                 al-Balagha.
                                                         عل
                                                        ل
                                                 یعلو حسین مقبوعل
                                                   عل
                  Abstract
                  Abstract
                  This paper examines the concept of divine guidance as articulated in the
                  Qur’an and Nahj al-Balagha, emphasizing the complementary roles of the
                  Holy Qur’an and the Prophet Muhammad (PBUH), together with his Ahl al-
                  Bayt (A.S.), as two enduring sources of spiritual illumination and direction.
                  Drawing upon Qur’anic  verses,  Hadith  al-Thaqalayn,  and  the  profound
                  insights contained in Nahj al-Balagha, the study presents Imam Ali (A.S.)
                  as both  the  closest  companion to  the  Qur’an  and its most  authoritative
                  interpreter,  thereby  embodying the  vital connection  between  divine
                  revelation and lived guidance. The paper argues that authentic guidance,
                  as intended by Allah, is both textual—manifested through the Qur’an—and
                  exemplary—expressed through the infallible teachings and practices of the
                  Prophet and his purified Household. It concludes that lasting spiritual clarity
                  and salvation depend upon steadfast adherence to both the Divine Book
                  and its divinely appointed interpreters, who collectively illuminate the path
                  from darkness to light. Keywords: Guidance, insight, spiritual clarity, Nahjul
                  Balagha, Imam Ali (A.S).


                                                                                        عل ہ
                                                                                        عل
                                                                                      ہقد  عل عل
                                                                                        قد
                                         ا
                                                         عل
                                       عل
                                                                        عل
                                                        ر
                                         عل
                                                                         عل
                                                                          عل
                                                       عل
                                                      عل
                                                                            عل
                                          عل
                                                                            ا
                                                                       عل
                             عل
                                عل
                                 عل
                             عل
                           :اار دارا۔ابنا لماا بڑ تجھے ے میں کہ ااکر وعلا سےعلاُ کر ھا قسمی چا روا اار پید کو نساا ے نہعلسبحا لہا عل عل
                                                                                   عل
                                                                                 عل
                                  عل
                                                                     عل
                                    عل
                                                                    ر
                                  عل
                                   عل
                                                                       ُ
                           َ
                                                                             ُ
                   ْ  ْ َ  َ ْ ۤ ْ  َ َ  ْ ْ َ ْ َ َ ْ َ َ  ْ َ ْ  َ ْ َ ٰ  َ َ ْ  ْ  ْ َ  ْ ْ ّ َ  َ  ْ ّ  َ
                                                       َ
                   میوقت  نسحا  یِف ناسنِالا  انقلخ دقل ۙ  نیِمالا   ِ دلبلا  اذھ وۙ  نیِنيس  ِروط و ۙ   ِ نوتیزلا  و نیِتلا  و
                                                                                   ِ
                                                                   ِ
                                               ِ
                   ٍ ِ
                        ِ
                                                                                         عل
                                                                                          عل
                                                                          )1عل،95-4 :نآقرا(
                                                                                      عل
                                                                                       عل
                                                                غ
                                                              غ ��ی �س
                                                                      عل
                                                                       عل
                                                           عل
                                                          عل
                                                            عل
                                                                    عل
                                                                              عل
                              عل
                                   عل
                          عل
                   اپید میں تسا نبہتر کو نساا ے م بتحق کی ہر ےاو نا سا روا کی � ی    رطو روا کی نتوز روا کی یرا ہے قسم
                                                                                  عل
                   عل
                                                                             عل
                                                   عل
                                                                          عل
                                                       عل
                                                    عل
                                     عل
                                                                            عل
                                                                                       ۔ کیا عل
                                                                              عل
                                                                               عل
                                                                                  ا
                                                                                  عل
                                    ر
                            عل
                                     عل
                                          ر
                                                                                        عل
                           عل
                        عل
                   نعلبہتر روا کر و سے نعمت کی شعو و عقل وا کیا پید بہتر سے تامخلو متما کو نعلساا سے ظحا کے جسم کہ اار حعلو میں تآ سا عل عل
                         عل
                           ا
                          ز
                                                         عل
                                                        عل
                                                            عل
                                                                      عل
                                                                 عل
                                              ا
                                            عل
                                           عل
                                              عل
                                                                                    عل
                                                                                     عل
                                                                                   عل
                                                                                         عل
                                     عل
                                        ا
                                           عل
                                  عل
                   بھی سے ںتور کے کر لعماا نہیںعل کہ اار زارر سے یتعلا مکمل کی لحصو کے ںیوعلبلند کے کر عطا داعدا روا تیںلا عل
                         عل
                           عل
                                            عل
                                                                    عل
                                                                               عل
                                                                               عل
                                                              عل
                                              عل
                                               عل
                                                عل
                      25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30